Η Εισήγηση της Ομοσπονδίας Γονέων για την επάρκεια (!) της οικονομικής κατάστασης των σχολείων και το "κτιριακό".







Εισήγηση για ΔΣ 
της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


Συνάδελφοι, σε προηγούμενο ΔΣ είχαμε εκτιμήσει την ανάγκη να κουβεντιάσουμε το σοβαρό θέμα της οικονομικής κατάστασης των σχολείων. Η μεταφορά των εξόδων των σχολείων από το Κράτος στους Δήμους, στις Σχολικές Επιτροπές, σε συνθήκες υποχρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης, έχει γίνει ο μεγαλύτερος βραχνάς για τη λειτουργία των σχολείων. Σήμερα το τοπίο στην Εκπαίδευση είναι ήδη αλλαγμένο προς το χειρότερο και εξακολουθεί να είναι αναντίστοιχο με την ανάγκη για πραγματικά Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία.


Μια σειρά νομοθετικές ρυθμίσεις και αυτής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχουν διαμορφώσει μια αρνητική κατάσταση, με τα κονδύλια συνεχώς να μειώνονται (βλ. Συγκριτικό ΠΙΝΑΚΑ). Αλλά και η μετά ΟΣΚ εποχή - με το πέρασμα του στο υπερταμείο και την ίδρυση της ΚΤΥΠ - έχει ανοίξει το δρόμο για όλο και περισσότερες σχολικές μονάδες με ΣΔΙΤ με συνέπειες που οι πλειοψηφία των γονέων στην πράξη δεν μπορούν να τις αντιληφθούν.


Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ (Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής) της ΓΣΕΕ για την Εκπαίδευση «τα βασικά μεγέθη της Εκπαίδευσης» διαπιστώνεται, μεταξύ άλλων, ότι με βάση τη συνολική δαπάνη του κράτους και των νοικοκυριών, η Εκπαίδευση χρηματοδοτείται και από τις δύο πηγές χρηματοδότησης, με μια αναλογία 60 - 40. Το 2014 οι συνολικές (δημόσιες και ιδιωτικές) δαπάνες για εκπαίδευση ανήλθαν στο ποσό των 9.387,4 εκατ. ευρώ (5,3% του ΑΕΠ), εκ των οποίων το 59,8% (5.614,8 εκατ. ευρώ) αφορούν στις δημόσιες δαπάνες για εκπαίδευση, ενώ το 40,2% (3.772,6 εκατ. ευρώ) αφορούν στις ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση . Και από αυτή την αναλογία φαίνεται ότι οι λαϊκές οικογένειες εξακολουθούν να πληρώνουν από το λεηλατημένο εισόδημά τους για ένα πολύ μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης των παιδιών τους.



Η επάρκεια των υποδομών σε όλες τις επιμέρους βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγράφεται από το ΚΑΝΕΠ ως κατώτερη των απαιτούμενων. Κατά την περίοδο που εξετάζει η έρευνα και κατά μέση τιμή επάρκειας μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την υψηλότερη επάρκεια υποδομών παρουσιάζουν το Γυμνάσιο (72,4%) και το Γενικό Λύκειο (70,4%), ενώ τη χαμηλότερη μέση επάρκεια καταγράφει το Επαγγελματικό Λύκειο και οι ΕΠΑΣ αρμοδιότητας ΥΠΕΘ (54,2%)

Στο δείκτη επάρκειας υποδομών μιας σχολικής μονάδας, ανά βαθμίδα Εκπαίδευσης, λαμβάνεται υπόψη: 

  • η επάρκεια αιθουσών ως προς τα τμήματα, 
  • η επάρκεια σε εργαστήρια (που αντιστοιχούν σε μαθησιακά αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών κάθε βαθμίδας) και 
  • η επάρκεια σε λοιπές υποδομές (υποστηρικτικές).

Για αυτό σήμερα κουβεντιάζουμε το θέμα έτσι ώστε να ενημερώσουμε τους Συλλόγους και τις Ενώσεις καθώς σε αρκετές περιπτώσεις καλούνται να «βάζουν το χέρι στην τσέπη» για το πως πρέπει να καλυφθούν ανάγκες της σχολικής κοινότητας.


Συναντάμε: α) σε Δήμους να έχει παγιωθεί «μια τέτοια πρακτική» με ευθύνη των Δημοτικών Αρχών αλλά και διευθυντών κάτω από την συναίνεση των Ενώσεων και των εκπροσώπων τους στις επιτροπές του εκάστοτε Δήμου. Το έχουμε κουβεντιάσει πολλές φορές, τόσο στα συνέδρια μας όσο και σε κατά τόπους περιφερικές συναντήσεις, την «απαίτηση» να πληρώνουν οι γονείς για τις φωτοτυπίες, για τα υλικά του ολοήμερου, για τα παιχνίδια και τα υλικά του νηπιαγωγείου, για τα αναλώσιμα των εργαστηρίων, για τις επισκευές των υπολογιστών, για να αποκτήσει το σχολείο βιβλιοθήκη, για αθλητικό υλικό, για πρόσληψη τραπεζοκόμου κλπ ή ακόμα για πολιτιστικές δράσεις μέσα στο σχολείο. Υπάρχουν περιπτώσεις ενοικιάσεις αιθουσών σχολείων ή χρήσης φωτοβαλταϊκών από στις σχολικές επιτροπές όπου βάζουν στην διαδικασία και τους συλλόγους για εξεύρεση «πελατών» ή «χορηγών». β) και το πιο σημαντικό νεοεκλεγμένα όργανα και εκπρόσωποι να μην γνωρίζουν την λειτουργία των επιτροπών, τις διαδικασίες σε σχέση με την χρηματοδότηση και τι να διεκδικήσουν και να «θεωρούν» την παραπάνω κατάσταση παγιωμένη και απόλυτα «φυσιολογική».



Οπότε το πρώτο που έχουμε να κάνουμε είναι να ενημερωθούν βάσει και του παραρτήματος τι είναι η ΔΕΠ και οι αρμοδιότητες της, αντίστοιχα η Α'βάθμιες και Β'βάθμιες σχολικές επιτροπές και τα σχολικά συμβούλια. 



Επίσης συνάδελφοι πρέπει να κάνουμε κουβέντα στις περιφέρειες όχι μόνο για τις αρμοδιότητές των παραπάνω οργάνων και επιτροπών αλλά και για την σωστή λειτουργία τους. Π.χ. οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (που συγκροτούνται βάσει του Ν.1566, άρθρο ) σπανίως συνεδριάζουν και λογοδοτούν. Πολλές Δημοτικές αρχές απαξιούν να δώσουν λογαριασμό, όταν οι Σύλλογοι Γονέων δεν πιέζουν. Επίσης οι κατανομές δεν γίνονται στην ώρα τους, τα ποσά δεν μοιράζονται με ενιαία και δίκαια κριτήρια, σε κάποιες περιπτώσεις παρακρατούνται ποσά και είναι άγνωστο που διατίθενται. Πολλοί Διευθυντές σχολείων κρατούν παθητική στάση απέναντι στην πολιτική θέση των Δημάρχων. Ένας αριθμός Διευθυντών θεωρεί καθήκον του να καταθέτει στην τράπεζα τα χρήματα και να φορτώνει τις ανάγκες στους γονείς. Αυτό ενισχύεται ακόμα περισσότερο με την αξιολόγηση του διευθυντή ως καλού «διαχειριστή». Για να αντισταθμίσουν το οικονομικό έλλειμμα ζητούν από τους γονείς να πληρώνουν από το υστέρημά τους για τις ανάγκες λειτουργίας του σχολείου. Αυτό μπορεί και πρέπει να λυθεί αν οι Ενώσεις παρακολουθούν, πιέζουν και διεκδικούν τα κονδύλια, να γνωρίζουν τις κατανομές κονδυλίων για κάθε σχολείο και ταυτόχρονα ενημερώνουν τους Συλλόγους σε μηνιαία βάση για το τι γίνεται



Θα πρέπει εδώ να αναφέρουμε ότι εκτός από την καθυστέρηση της καταβολής των χρημάτων από τους Δήμους, υπάρχει και το πρόβλημα της συνεχούς μείωσης του ύψους των δόσεων χρόνο με το χρόνο. Εδώ πρέπει να σταθούμε στις ευθύνες όλων των προηγούμενων Κυβερνήσεων και της σημερινής όπου με βάσει τον Καλλικράτη τα σχολεία δόθηκαν στους Δήμους χωρίς τα αντίστοιχα κονδύλια αλλά και τις ευθύνες των Δήμων που δεν διεκδικούν από το κεντρικό προϋπολογισμό και την περιφέρεια τα αντίστοιχα κονδύλια βάσει των αναγκών στην σχολική κοινότητα. Με αυτό το τρόπο καλύπτουν και ενισχύουν την πολιτική της προχρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης κάθε Κυβέρνησης.



Χρειάζεται να κουβεντιάσουν οι Ενώσεις για το τι γίνεται και το τι απαιτούμε ως Ομοσπονδία και αυτό να γίνει αντικείμενο συζήτησης σε συλλογικό επίπεδο - και όχι μόνο του το κάθε ΔΣ συλλόγου δηλαδή σύσκεψη με το συγκεκριμένο θέμα σε κάθε ένωση με τα ΔΣ των συλλόγων της και τους αντιπροσώπους. Προτείνεται να γίνει συζήτηση σε κάθε Περιφέρεια στο τέλος του Αυγούστου και το 1ο 10ημερο του Σεπτέμβρη (μαζί με ότι εξελίξεις θα έχουμε) με έλεγχο να βοηθήσουμε τις Ενώσεις κάθε Δήμου να το κουβεντιάσουν σε σύσκεψη με τους Συλλόγους τους.


  • Απαιτούμε τα χρήματα των σχολικών επιτροπών να έρχονται στην ώρα τους και στο ύψος που είναι απαραίτητο, για να καλύπτουν πραγματικά τις ανάγκες των σχολικών μονάδων.
  • Διεκδικούμε σε μηνιαία βάση ενημέρωση των Ενώσεων ανά Δήμο.
  • Δικλείδα ασφαλείας να είναι η τακτική λειτουργία του Σχολικού Συμβουλίου και η υποχρέωση ενημέρωσης των φορέων από τον Διευθυντή και τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής για την πορεία της χρηματοδότησης.
  • Επιπλέον θα πρέπει να επισημανθεί η υποχρέωση των Διευθυντών για ουσιαστική και τακτική λειτουργία, με ενημέρωση όλων των φορέων (Συλλόγων Γονέων και 15μελών ), των Σχολικών Συμβουλίων. Το ίδιο ισχύει για την υποχρέωση του Προϊστάμενου της Εκπαίδευσης να ελέγχει κατά πόσο συγκαλούνται και λειτουργούν τα συμμετοχικά όργανα σε κάθε σχολείο.
Επίσης για το ΚΤΙΡΙΑΚΟ-ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ: Για την ανέγερση ΝΕΟΥ σχολείου 1) την ευθύνη την έχει η Κυβέρνηση μέσω ΦΕΚ αναλαμβάνει τη ίδρυση του, 2) η κατασκευή και ο εξοπλισμός του με ευθύνη της ΚΤΥΠ και 3) η συντήρηση του, τα λειτουργικά, οι καθαρίστριες, οι φύλακες, οι σχολικοί τροχονόμοι, οι τραπεζοκόμοι είναι στην ευθύνη των Δήμων. Παλεύουμε:

  • Να χαρακτηριστούν και να αγοραστούν όλα τα αναγκαία οικόπεδα και να αρχίσουν οι ανεγέρσεις σχολείων με όλη την αναγκαία υποδομή και εξοπλισμό που απαιτούν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Να εξασφαλιστεί έκτακτη γενναία χρηματοδότηση και να αρχίσει πρόγραμμα αποκατάστασης και βελτίωσης σε όλα τα σχολεία με προβλήματα.
  • Να διπλασιαστούν οι πιστώσεις για επισκευή - συντήρηση και εκσυγχρονισμό των σχολικών κτιρίων.
  • Να επισημανθούν και να καταγραφούν όλα τα στοιχεία και οι παράμετροι επικινδυνότητας σε κάθε σχολείο, στο κτίριο, στην αυλή, στην επίπλωση και τον εξοπλισμό και να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση της ασφάλειας και της υγιεινής.
  • Διαφωνούμε ριζικά με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή σχολείων. Τα σχολικά κτίρια είναι δημόσια περιουσία.
  • Να παραμείνει η χρηματοδότηση αγοράς οικοπέδων, ανέγερσης και επισκευής των σχολείων στην αρμοδιότητα της πολιτείας. Θέλουμε δημόσια σχολεία στην υπηρεσία της αποκλειστικά Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας και όχι υποταγμένα στη λογική του κέρδους της αγοράς.
  • Να υπογραφούν άμεσα όλες οι εισηγήσεις για αναστολή έκδοσης οικονομικών εργασιών και ο χαρακτηρισμός των οικοπέδων ως «χώροι σχολείων».
  • Άμεση προσαρμογή των παλιών κτιρίων στις σύγχρονες διευρυμένες ανάγκες της εκπαίδευσης
  • Πρωινή λειτουργία όλων των σχολείων αλλαγή των κτιριακών μοντέλων, λειτουργικές αίθουσες διδασκαλίας, αίθουσες εργαστηρίων, γυμναστηρίων, βιβλιοθηκών, παιδικές χαρές για τα νηπιαγωγεία
  • Να δοθούν όλες οι εκθέσεις προσεισμικού ελέγχου στα σχολεία άμεσα και ο προγραμματισμός επέμβασης και αποκατάστασης της ασφάλειας των κτιρίων. 
  • Να εκδοθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας και να θεσπιστεί μητρώο επισκευών και συντήρησης για όλα τα σχολεία.


Σημ.: θα ακολουθήσει ενημερωτικό σημείωμα/παράρτημα για τη δομή των Συλλογικών οργάνων Γονέων & Κηδεμόνων Μαθητών. Μας ενδιαφέρει ΟΛΟΥΣ.

Πηγή: Ομοσπονδία Γονέων